Wednesday 5 December 2012

Politik Agama (kakak aku pun pelik)

Yo, habis gak aku tengok soul eater musim satu. Best gak tengok erita anime tu. Apasal aku tak sedar akan kewujudan Soul eater kat laptop abang aku? nampak sangat aku tak suka masuk dalam laptop dia ni hehehe. 
Erm, forget abaout soul eater. Politik-> agama. aku tak faham dalam bab ni. Kenapa nak masukkan usur politik dalam agama. Walaupun aku masih bawh umur lagi( belum layak mengundi pun) tapi aku tetap pelik bila ada artis dan orang luar sana bila cakap pasal cakap bab agama mesti ada unsur bab politik. Yo, Yo why nak pertikai soal politik seseorang? kenapa mesti nak tuduh orang tu jahil sebab dia masuk sesuatu parti ni. 
Ok lah, sebab aku ni kurang bijak sikit, so aku tanya kakak aku(sebab dia dah cukup umur untuk terangkan pasal hal ni) kenapa ada orang suka kaitkan politik dengan agama. Apa kena mengena agam dengan politik? Apasal pulak bila kita bekerjasama dengan orang yang bukan islam dalam politik kita kena tuduh kafir? tu lah antara soalan yang aku tanya. Kakak aku dengan muka yang tak ada perasaan pun jawab " tu lah namanya orang yang nampak pandai tapi sebenarnya bodoh. orang yang tak tahu hargai pemimpin. orang yang cuma tahu mengkritik dan menuduh. Orang yang perasan tinggi ilmu kat dada tapi hakikatnya, kosong. "
Tersentak kejap aku. Tak sangka kakak aku yang nampak agak poyo ni rupanya boleh kasi jawapan macam tu. So sebab aku ni masih bengong lagi aku pun tanya lah dengan dia salah ke kalau nanti umur aku dah 21 tahun(dah layak mengundi) aku undi parti U*** sebab aku ada baca kat twitter, ada orang cakap macam ni " kalau beria pergi gaza, tapi kalau kat malaysia  sokong U***, tepuk dada tanya iman" masalahnya salah ke kalau orang U*** nak bantu Gaza. Kakak aku pandang aku lama sikit, aku pun ikut tenung mata dia and then dia pun buka mulut dia " bila kau ada twitter?" eheehe , aku tak pernah bagitahu dia pun tentang twitter aku. Dia senyum lepas tu dia jawab " kau ni dik, siapalah kita nak nilai seseorang tu, kita ni manusia biasa je, orang yang cakap macam tu mungkin seorang yang dah sangka bahawa parti yang yang dia masuk tu memang bersih dari dosa, tapi dia lupa tak ada orang yang terlepas dari dosa.
O0O,,,,,,,,, aku pun cuba hayati kata kata dia tu. betul juga cakap dia kan. Aku pun tulis besar besar kat buku dairi aku " KITA MANUSIA TAK LAYAK TENTUKAN AMALN SESEORANG"

No comments:

Post a Comment